Aan tafel met...  
Duif international

Vandaag spreken we met de familie Duivenvoorden in restaurant DUTCH! in Noordwijk over onderwerpen waar veel ondernemingen mee te maken krijgen; tegenslag en opvolging. 
Hoe blijft jouw onderneming rendabel? Hoe ga je om met de dynamiek in de sierteeltsector? En op welke manier zorg je voor continuïteit?  
Een aimabel gesprek met de bestaande en nieuwe generatie van het no-nonsense familiebedrijf Duif International uit Aalsmeer, dat door de jaren heen een sterke naam heeft opgebouwd in de Homedeco-branche.

_LM_7279

John en Marcel
‘Onze vader is 62 jaar geleden begonnen met de verkoop van keramiek naast zijn bloemenhandel. Er was een duidelijke vraag vanuit zijn klantenkring. Hij startte zijn handel vanuit een garagebox in Noordwijkerhout. Rond ons 20stejaar zijn wij in de zaak gekomen. We kregen de mogelijkheid om ons te vestigen op de veiling in Aalsmeer waar wij Duif succesvol hebben uitgebouwd.

Helaas kregen wij vanaf 2012 te maken met flinke tegenslag en dat resulteerde in teruglopende omzetcijfers.  

De afgelopen jaren hebben we een bewuste rit meegemaakt. Want op welke manier zet je de traditionele handel om in een nieuw verdienmodel? De sector is dynamisch en verandert snel. Daar moet je als bedrijf in mee veranderen en duidelijk zijn in jouw keuzes. Zo lanceerden wij 2 jaar geleden ons merk MAR10collection op een (te) grootse manier. Hierdoor was onze uitstraling naar buiten niet helder. Want op welk segment en op welke klant richt Duif zich nu?

Daarom hebben wij ons gehele bedrijf doorgelicht en het assortiment opgeschoond. Een zeer leerzame fase in onze bedrijfsvoering. Waar staan wij voor, waar ligt onze focus en wat willen wij uitstralen. Door veel gesprekken te voeren en te lezen over deze transformatie én vooral met de nieuwe visie en ideeën van Bas en Robin hebben wij ons nieuwe verdienmodel gevonden; en met succes. Sinds begin 2019 zien wij onze omzet dan ook sterk stijgen’.

Bas en Robin, zonen van John:
‘Onze familieband is sterk. Dat is altijd al zo geweest. Wij wonen als broers samen in Amsterdam. Na onze opleiding Bedrijfskunde zijn we, respectievelijk 2 en 1 jaar, werkzaam bij Duif op de afdeling verkoop.

Wij focussen ons geheel op de branche waar wij goed in zijn; de Hortibusiness, oftewel de bloemen- en plantensector. De tijd van dozen schuiven is voorbij, wij bieden nu veel meer toegevoegde waarden. Ook op inkoopgebied willen wij blijven vernieuwen. We hebben hier een aparte afdeling voor die wereldwijd nieuwe trends signaleert. Wij sourcen on-trend collecties en bieden zo succes-gegarandeerde producten aan. En natuurlijk blijft de MAR10collection in het assortiment.

Een pluspunt is dat wij de kosten laag kunnen houden door onze vestiging in Polen; ons logistiek- en productiecentrum. Dit geeft dus een aanzienlijk allocatievoordeel. Hier kunnen wij op grote schaal voorzien in het vervaardigen van halffabricaten van arrangementen’.  

_LM_7100

‘Een andere belangrijke slag die wij gemaakt hebben is de digitale transformatie. We bieden nu een combinatie aan van online- en offline verkoop. Onze IT-afdeling speelt hier een cruciale rol; zij zorgt ervoor dat ons systeem wordt gekoppeld. Wij hebben een webshop geïntroduceerd, waarbij online ingekocht kan worden door de klant. Ook hebben wij E-trade koppelingen, onder andere via Florisoft. Naast de inkoop van bloemen en planten kunnen de klanten van onze klanten zo direct onze hardware afnemen. Dit alles werkt middels een realtime koppeling van onze voorraad en ons logistieke systeem is zodanig ingericht dat wij de bestelde producten binnen enkele uren bij de klant kunnen leveren. Want gemak en snelheid zijn key’.

 

‘Wij zien duidelijk dat de rol van verkopers aan het veranderen is. Vroeger waren het vertegenwoordigers, het ging om de aantallen. Tegenwoordig gaat het veel meer om de relatie. Ons netwerk is groot én sterk. Onze familienaam is een merk in de Home-decoratie. Juist die relatie willen we intensiveren, we gaan voor lange termijn relaties. Niet voor het snelle geld. Dit doen we door het geven van advies, we denken mee in klantspecifieke nieuwe concepten en producten. Of aan een schappenplan voor de retail met daarbij een roulatieplan’.

_LM_7370

Toekomst
‘Mijn zonen zullen geleidelijk ons bedrijf overnemen. Duif zit ook in hun genen. Aan de keukentafel hebben zij zoveel meegekregen. Met hun visie en wil zijn zij klaar voor deze nieuwe fase’.
‘Wij willen Duif International graag voortzetten. Het is een prachtig familiebedrijf’.

Zonder ambities kom je niet verder. Bas en Robin zijn duidelijk over hun toekomstperspectief: ‘Waar wij over 5 jaar willen staan: dan wordt 80 procent van al het glaswerk in Nederland door ons geleverd’.
Duif, de 3degeneratie, zij gaan geen uitdaging uit de weg, zij gaan ze aan.

Van 11-13 juni vindt het DUIF Open House Event plaats in de Showroom van het inspiratiecentrum in Aalsmeer. Elke dag in een ander werelds thema dat tot uiting komt in de styling, hapjes en drankjes. Als lezer van De Bloemenkrant bent u van harte uitgenodigd.

     
     John Duivenvoorden
     58 jaar, getrouwd, 2 zoons en 1 dochter

     Marcel Duivenvoorden
     54 jaar, getrouwd, 2 zoons

     Bas Duivenvoorden 
     27 jaar, afgestudeerd in Bedrijfskunde en Economie

     Robin Duivenvoorden 
     24 jaar, afgestudeerd in Bedrijfskunde

     Personeel
     50 Fte’s