Hollandse bloemen promotie bij inzamelingsactie in New Orleans

Hollandse bloemen promotie in combinatie met goede doelen is een mooie manier van samenwerken. Zo was er een actie opgezet om geld in te zamelen voor de slachtoffers van de orkaan Katrina in New Orleans. Onderde naam “Sentimental Journeys 2005; How your gift helps others”.

Voor dit events waren Rene Hofstede van Mille Fiori Flowers uit New York en Pascal Koeleman als hoofdarrangeurs aangesteld om het geheel in te richten. De bloemen kwamen uit Holland, allemaal gesponsord door Bloemenbureau Holland en de Europese Unie. Het arrangement werd mede mogelijk gemaakt door de lokale rich and famous van totaal zestien vrouwen, want bloemen verbroederen, ook tijdens deze actie. De avond bracht via een veiling veel geld in het laatje voor de lokale bevolking. En daarbij leverde dit event ook veel publiciteit op in de landelijke pers.

In de Verenigde Staten is het doneren voor goede doelen via een gala een veel gebruikte manier om geld in te zamelen. En dat gebeurt dan gelukkig nog steeds met veel bloemen en veel pracht en praal.

Wat wel een puntje was; ze wilden bijna 6000 anjers naast de overige bloemen vanuit Holland laten overkomen. Deze hebben we allemaal opgestuurd. In Nederland hebben wij natuurlijk hele goede anjers. Maar om anjers naar de VS te versturen is hetzelfde als water naar de zee brengen; anjers uit Zuid-Amerika zijn ook van goede kwaliteit maar bijna 60 procent goedkoper.

plaat22

De column van Rudi en Pascal

Two computers from the 1980s stand side by side in an office.

Data delen 2.0: Wordt Big Data nu eindelijk Smart Data?

Onlangs is het internetplatform Blueroots in handen gekomen van Royal FloraHolland.
De eerste vraag die bij mij opkomt is: komen zij met Slim databeheer? Want dát is waar iedereen om zit te springen.

Blueroots is een groot internetplatform dat vooruitdenkt. Innoveren, het toverwoord in de sector, want dat willen wij toch allemaal. Zo willen zij alle vragen van kwekers, handelaren, bloemisten en consument gaan beantwoorden. Hierdoor krijgen zij beter inzicht in de markt en komt er een verandering op gang van een aanbod-gedreven sector naar een vraag-gestuurde sector. Met dit uitgangpunt stapte binnen één jaar 80 procent van de handelsomzet in.


Blueroots wil vanaf het begin van een nieuwe teelt of nieuwe bloemenlijn, of een nieuwe kleur, of een nieuwe verpakking, vraag-gestuurde verkoop stimuleren. Dus niet meer, op de ouderwetse manier, de producten door de markt drukken.  

Door vraag-gestuurd te werken, weet je waar onze producten over 12 maanden verkocht gaan worden, zodat we niet meer bezig zijn met vandaag voor morgen. En zonder overschotten.

De signalen zijn dat we volgend jaar zomer 15 procent bloemen te veel hebben. En potentiële kopers zijn voor onze bloemen in 2020 nog niet gevonden. Onze bestaande klanten blijven belangrijke ambassadeurs voor de bloemen en planten, maar die gaan bij dertig graden ook niet nóg meer bloemen op voorraad houden. Onze Albert Heijn om de hoek had afgelopen zomer gewoon drie weken geen bloemen. Het was ‘te heet’ stond er boven het bloemenschap.

Smart Data biedt veel kansen, maar ook uitdagingen. Eén van de belangrijkste zaken dat voorop moet blijven staan bij vergaande digitalisering is dat het systeem ten dienste staat van het proces en de organisatie. Kortom: de menselijke maat in combi met boerenverstand.

Gelukkig zie ik dat veel van onze klanten uit de Home decoratie op die manier met ons aan de slag gaan; inzichtelijke data die meerwaarde creëert voor zowel de klant als de organisatie. Hun praktische ervaring is dan weer onze ‘smart data’. Dit gebruiken wij in onze marketingplannen in combinatie met onze creativiteit. Zo kunnen wij onze plannen verfijnen en actualiseren zodat we altijd aan zet blijven samen met onze klanten. Een afgewogen marketingmix tussen online- (social media, nieuwsbrieven) en offline activiteiten (zoals magazines, beurzen en meedenkpanels) kunnen helpen om klanten blijvend te binden en van elkaar te leren.

Het delen van data biedt uiteindelijk zoveel voordelen. Dit moet ook in het DNA van de sierteelt sector gaan zitten en we zullen ook allemaal totaal transparant moeten worden.

Komend jaar zal blijken hoe innovatief Royal FloraHolland is met Blueroots.

Gaan wij vraag-gestuurd produceren of lopen we volgend jaar nog steeds achter de feiten aan?