Aan tafel met...  
RWV advocaten

De advocaat. We hebben er liever niet mee te maken, maar indien er een zaak speelt is het zeer belangrijk om de juiste advocaat te kiezen. Want met wie wil je ruzie, hoelang mag deze ruzie duren en wat mag dat kosten?

Vandaag spreken we met Bob Heeren en Harjo Bakker bij Beachclub O. in Noordwijk. Beiden zijn werkzaam bij RWV Advocaten in Leiden. Zij zijn gespecialiseerd in talloze rechtsgebieden, denk daarbij aan Arbeidsrecht, Ondernemersrecht, Familierecht maar ook Mediation. Alles draait om de feiten, maar tegenwoordig gaat het naast de rationele aspecten steeds meer om de emotie en de psychologie. Het is een tactisch spel.

Een fascinerend gesprek met een nieuwe kijk op het leven van de advocaat van vandaag.

_LM_8241

Harjo: ‘Voordat wij onze activiteiten centreerden in Leiden, hadden wij ook een kantoor op een locatie voor de veiling van Rijnsburg. Mede hierdoor zijn wij bekend geworden met de sierteelt. Ons werkgebied is groot. We concentreren ons op de driehoek Bollenstreek, Westland en Aalsmeer. Wat betreft de sierteeltsector; hier zien wij nog te vaak dat men handelt op de traditionele manier. De overeengekomen afspraken worden niet netjes op papier gezet, men werkt op basis van goed vertrouwen. Totdat er een conflict komt. En wie trekt er dan aan het langste eind?’

‘Door de grote regelgeving in Nederland is er een grote vraag naar advocaten. Van 1996 tot 2006 was er al een stijging van 60 procent tot 14.000 advocaten. Op dit moment zijn er in Nederland 19.000 werkzaam. Voorheen werd je heel breed opgeleid, tegenwoordig richt de advocaat zich op een specialisatie. Indien je als advocaat bent afgestudeerd loop je eerst 3,5 jaar stage, weliswaar betaald, bij een advocatenkantoor, voordat je de titel advocaat zelfstandig mag voeren en het beroep zelfstandig mag uitoefenen’.  

‘Ik ben nu 16 jaar advocaat. Mijn specialismen zijn fusies en ruzies. Helaas is de prognose dat het aantal faillissementen gaat groeien. Banken financieren minder. Ze willen de sector zuiveren en dit gaat ten koste van de kleine bedrijven. Het maken van kosten door banken voor een grote of kleine onderneming is hetzelfde, daarom geven zij vaak het voordeel aan de grote ondernemingen. Ik ben faillissementscurator. Bij een faillissement kijk ik altijd naar alle mogelijkheden, zoals een doorstart. Het laatste jaar houd ik mij ook bezig met het rentederivaat. Dit rentederivaat betreft het schandaal waarbij banken aan duizenden kleine ondernemers een product hebben verkocht dat ze onverwachts veel geld kan kosten bij een dalende rente. Al met al complexe zaken waar ik heel resultaatgericht en rationeel te werk ga’.

     
     Harjo Bakker
     41 jaar, getrouwd en vader van 2 zoons

     Bob Heeren
     56 jaar, getrouwd en vader van een zoon en een dochter

      winst
     40 procent van de omzet

     Personeel:
     25 advocaten en 25 medewerkers

_LM_8202

Bob: ‘Ik werk al meer dan 32 jaar bij het advocatenkantoor. Naast mijn functie als advocaat ben ik ook een vertrouwenspersoon voor mijn klanten. Ik richt mij vooral op de zaken waarbij gevoelens meespelen; de emoties. Denk aan echtscheidingen, ontslag of een ruzie tussen zakenpartners. Ik fungeer ook als zakelijk mediator; het bemiddelen tussen twee partijen die wij als RWV Advocaten beheren en een conflict hebben.’

‘Als tips kan ik een aantal items meegeven. Tegen mijn klanten zeg ik altijd dat ze het hele verhaal moeten vertellen, niet alleen de feiten maar ook hun gevoelens en stel je daarbij dan ook echt open voor de tegenpartij. Luister goed naar de ander en laat juist stiltes vallen. Via deze non-verbale manier hoor je meer dan je denkt. Vaak gaat het niet om geldkwesties maar om hele andere zaken zoals erkenning of waardering. Het is de kunst om daar achter te komen.

Een andere tip: wat kan je anders doen bij een conflict qua communicatietactiek. Dus zoek een manier waar de tegenpartij gevoelig voor is. Blijf je altijd dominant in het gesprek of stel je je nu een keer passief op. Verander je manier van communiceren en kijk wat er gebeurt in het gesprek. Op deze manier komt er een opening. Of stel een vraag: wat denk je als we het op deze manier gaan doen?

En hele andere manier van communiceren is het zogenaamde Boomerang-effect; zoals bijvoorbeeld het opstellen van een mail met daarin heel stellig een vermelding van een harde deadline zodat er op deze manier een reactie uitgelokt wordt.

Je ziet dus dat elke kwestie een eigen aanpak nodig heeft. En dat is mijn specialisme.

Voor de ondernemers in de sierteelt zou ik willen zeggen, leg zoveel mogelijk op papier vast of leg soms bewust niets vast (…). En evalueer het na een bepaalde tijd’.

_LM_8189

Toekomst

Bob: ‘Tegenwoordig kan er veel advies gevonden worden op Internet, maar de rol van de advocaat zal altijd nodig zijn. Het gaat naast de feiten ook om de manier waarop deze waarheid wordt geïnterpreteerd. Voor de advocaat van vandaag wordt de “human factor” steeds belangrijker; de verbinding tussen het probleem en de mens. Het draait om het empathisch vermogen en de strategische skills. Zij bepalen de mate van succes’.

Uiteindelijk zijn wij de advocaten, de probleemoplossers, die weten hoe we zoete manipulatie kunnen inzetten. Het gaat ons altijd om het dealen, om te komen tot een overeenstemming tussen beide partijen’.